Ułatwienia dostępu

Przejdź do treści głównej

Aktualności

Wykład Karoliny Krzywickiej pt. Ceramika artystyczna Uzbekistan. Tradycja i nowoczesność.

Serdecznie zapraszamy na kolejny wykład w ramach konwersatorium Sztuka i tradycje artystyczne Azji i Afryki organizowanego przez Pracownię Kultury i Sztuki Azji i Afryki prowadzoną przez Wydział Orientalistyczny UW oraz Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata. 20 maja (wtorek) o godz. 17.00 odbędzie się wykład Karoliny Krzywickiej pt. Ceramika artystyczna Uzbekistan. Tradycja i nowoczesność. Spotkanie organizowane jest na platformie Google Meet (meet.google.com/trk-kfwm-gni) i ma charakter otwarty. Poniżej krotki opis tematyki wykładu i prelegentki.

Ceramika artystyczna Uzbekistan. Tradycja i nowoczesność.
Produkcja ceramiki polichromowanej i glazurowanej rozwinęła się ma terenie dzisiejszego Uzbekistanu na przełomie VII i VIII wieku. W XV–XVI wieku rozpowszechnił się zwyczaj dekorowania naczyń oraz płytek ceramicznych intensywnymi odcieniami błękitu. Barwy te zaczęły dominować zarówno na naczyniach, jak i w okładzinach budowli. Wyroby ceramiczne można podzielić na grupy przede wszystkim ze względu na kolorystykę i rodzaj glazury, a także zróżnicowaną regionalnie stylistykę wzorów. Kolorystyka błękitna dominuje do dziś w wyrobach wyróżniających się stylizowanymi ornamentami roślinnymi, pochodzącymi z największego centrum produkcji w Risztanie, w Kotlinie Fergany oraz w wyrobach z okolic Chiwy, charakteryzujących się zgeometryzowaną kompozycją i często występującym motywem islimi. Natomiast ceramika w odcieniach brązu, zieleni i żółcieni wyróżniająca się bardziej swobodną kompozycją i często abstrakcyjnymi wzorami występuje w ceramice z okolic Samarkandy, Szachrizabzu Buchary i Taszkentu.
Ceramika polichromowana i glazurowana pełniła i wciąż pełni ważną rolę w kulturze materialnej Uzbekistanu. Dominującą grupę wyrobów  stanowi ceramika naczyniowa obejmująca przede wszystkim masywne talerze lagan, misy i czarki na herbatę oraz naczynia do przechowywania mleka. Współczesna ceramika uzbecka wciąż powstaje w wielopokoleniowych warsztatach, opierających się na tradycyjnych technikach jej wytwarzania i uwiecznieniu utrwalonych przez wieki wzorów.

Biogram
Karolina Krzywicka, historyczka sztuki, muzealniczka, kuratorka kolekcji z Azji Centralnej w Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka w Warszawie. Członkini Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata. Zajmuje się badaniami nad kulturą materialną Azji Centralnej, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak biżuteria, ubiór, tkaniny etniczne i ceramika. W latach 2018-2021 brała udział w międzynarodowym projekcie „Cultural legacy of Uzbekistan in the World Collections”.