Skip to main content

Aktualności dla studentów

Seminarium Afrykanistyczne – Technologiczne oblicze Afryki – na kogo zerka i kto je dostrzega 28.11.2024  

2024-11-13

Polskie Towarzystwo Afrykanistyczne
Katedra Języków i Kultur Afryki Wydz. Orient. UW
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW

zapraszają na

Seminarium Afrykanistyczne Technologiczne oblicze Afryki – na kogo zerka i kto je dostrzega  

Referat poświęcony będzie przedstawieniu nowych trendów w rozwoju technologicznym krajów afrykańskich na przykładzie produktów i rozwiązań zaprezentowanych podczas Targów GITEX Africa 2024, które odbyły się (po raz drugi z rzędu) w Marrakeszu w maju br.

Zostanie także przedstawiona struktura wzajemnych powiązań między afrykańskimi start-upami, podmiotami instytucjonalnymi Zjednoczonych Emiratów Arabskich a przedsiębiorstwami chińskimi.

W trakcie wystąpienia będzie okazja do przyjrzenia się innowacjom cyfrowym odpowiadającym na potrzeby rozwojowe kontynentu.

Dr Malwina Bakalarska – w latach 2007 – 2021 pracownik naukowy Zakładu Kultur Pozaeuropejskich, następnie Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN.

Obecnie niezależna badaczka specjalizująca się w tematyce społeczeństwa i kultury nigeryjskiej, relacji międzykulturowych, autorka projektu badawczego Afrykanie w Azji (www.AfricansInAsia.com).  Prowadzi gościnne warsztaty na kierunku Komunikacja Międzykulturowa na Wydziale Orientalistyki UW. Wykładowczyni Europejskiej Akademii Dyplomacji.

28.11.2024, godz. 17:00, https://meet.google.com/dxx-tbji-rrx

  • Plakat.pdf

Wykład w ramach konwersatorium Sztuka i tradycje artystyczne Azji i Afryki 

2024-11-12

Serdecznie zapraszamy na kolejny wykład w ramach konwersatorium Sztuka i tradycje artystyczne Azji i Afryki organizowanego przez Pracownię Kultury i Sztuki Azji i Afryki prowadzoną przez Wydział Orientalistyczny UW oraz Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata. 19 listopada (wtorek) o godz. 17.00 odbędzie się wykład Anny Katarzyny Maleszko pt. Shin hanga. Tradycja i współczesność (plakat w załączniku). Spotkanie organizowane jest na platformie Google Meet (https://meet.google.com/tmu-octz-krq) i ma charakter otwarty. Poniżej krotki opis tematyki wykładu i prelegentki.

Wykład „Shin hanga. Tradycja i współczesność” poświęcony będzie stylowi w drzeworycie japońskim, jaki zaczął się rozwijać w okresie Taishō i uważany jest za nowe zjawisko w sztuce japońskiej, odmienne od stylu ukiyo-e. Ogromną zasługę i wiodącą rolę w odnowie drzeworytu japońskiego i powstaniu ruchu shin hanga (新版画, „nowy drzeworyt”) miał wydawca tokijski Watanabe Shōzaburō (1885–1962), który wpadł na genialny pomysł zamawiania u współczesnych artystów projektów do drzeworytów wykonywanych tradycyjną techniką i nawiązujących do dawnych, znanych tematów, ale pokazanych w nowy, „uwspółcześniony” sposób, z wykorzystaniem elementów europejskiego stylu. Pierwszym  artystą współpracującym z Watanabe był Hiroaki Takahashi (1871–1945); współpraca ta rozpoczęła się w 1907 roku i trwała do śmierci artysty, owocując setkami kompozycji pejzażowych, które znalazły uznanie u zachodnich odbiorców i chętnie były kupowane. Zachęcony sukcesem Watanabe postanowił zaangażować innych uzdolnionych malarzy, którzy chcieliby dla niego wykonywać projekty ukazujące wyidealizowany, liryczny i romantyczny obraz Japonii, jej zabytkowych, malowniczych miejsc, ale i widoków ulic i mieszkańców współczesnego Tokio. Wydawca nie ograniczył się do pejzażu, lecz zamawiał również podobizny aktorów, a także kompozycje „ptaków i kwiatów” (kachōga).

Anna Katarzyna Maleszko, historyk sztuki, wieloletnia kustosz kolekcji japońskiej Muzeum Narodowego w Warszawie, tłumaczka i redaktorka książek poświęconych sztuce dalekowschodniej i europejskiej, absolwentka Instytutu Historii Sztuki na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w sztuce japońskiej okresów Edo i Meiji. Zorganizowała lub współorganizowała wiele wystaw sztuki japońskiej w Warszawie i innych miastach, m.in. w Krakowie, Bytomiu, Gnieźnie, Gdańsku, Szczecinie, Gliwicach, Aix-en-Provence. Jest autorką i współautorką katalogów wystaw, a także opracowań i artykułów o sztuce dalekowschodniej. Członkini Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata oraz Stowarzyszenia Muzealników Polskich.

  • Shin-hanga-plakat.pdf

Zaproszenie na wykład „Wprowadzenie do sztuki Wietnamu”

2024-10-28

Serdecznie zapraszam na kolejny wykład w ramach konwersatorium Sztuka i tradycje artystyczne Azji i Afrykiorganizowanego przez Pracownię Kultury i Sztuki Azji i Afryki prowadzoną przez Wydział Orientalistyczny oraz Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata. 5 listopada (wtorek) o godz. 17.00 odbędzie się wykład dr Joanny Wasilewskiej pt. Wprowadzenie do sztuki Wietnamu (plakat w załączniku). Spotkanie organizowane jest na platformie Google Meet (https://meet.google.com/tmu-octz-krq) i ma charakter otwarty. Poniżej krotki opis tematyki wykładu i prelegentki.

Wprowadzenie do sztuki Wietnamu

Wietnam to jedyny kraj Azji Południowo-Wschodniej, gdzie na stare kultury lokalne nałożyły się silne wpływy chińskie. W XIX wieku wraz z kolonizacją pojawiły się tu także trendy sztuki francuskiej i szerzej – europejskiej. Sztuka Wietnamu z łatwością i ciekawością absorbowała nowe inspiracje różnego pochodzenia, zawsze jednak zachowywała wyraziste, odrębne cechy. Wykład przedstawi najważniejsze zjawiska z jej historii, od kultury Dong Son z epoki brązu, poprzez ceramikę docierającą w XV-XVI wieku na międzynarodowe rynki – od Indonezji po Turcję, świątynną architekturę i rzeźbę z okresu rozkwitu niepodległego Wietnamu, po rzemiosło artystyczne ostatniej dynastii Nguyen i malarstwo XX wieku. W syntetycznej prezentacji zostaną też zasygnalizowane wizualne aspekty sztuki ludowej, teatru i mody. 

Dr Joanna Wasilewska jest historyczką sztuki i muzealniczką, długoletnią kuratorką i dyrektorką Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Jej zainteresowania to kolekcje pozaeuropejskie w Europie i ich dekolonizacja, relacje międzykulturowe w sztuce, sztuka Azji Południowo-Wschodniej, a także historia ubioru i mody. 

Wprowadzenie do sztuki WietnamuWprowadzenie do sztuki Wietnamu

Seminarium Afrykanistyczne Z BADAŃ NAD ETIOPSKIM TŁUMACZENIEM HOMILII PS.-CHRYZOSTOMA „IN PARABOLAM DE FILIO PRODIGO” (CPG 4577)

2024-10-17

Kazanie Pseudo-Chryzostoma na temat przypowieści o synu marnotrawnym (CPG 4577) zostało przetłumaczone na wszystkie ważniejsze języki chrześcijańskiego Wschodu. W ostatnich latach Prelegentowi udało się zidentyfikować także jego przekład na klasyczny język etiopski (gyyz). Odkrycie okazało się tym ciekawsze, iż w toku badań stało się bardzo prawdopodobne, że kazanie zostało przetłumaczone w późnej starożytności bezpośrednio z greki, podczas gdy znacznej części przekładów dzieł autorów patrystycznych na język etiopski dokonano w średniowieczu za pośrednictwem języka arabskiego. 

Podczas seminarium Prelegent postara się wyjaśnić, dlaczego istnienie tego przekładu pozostawało tak długo nieodkryte, w jaki sposób tekst został przekazany do czasów współczesnych, jak etiopscy (?) tłumacze oddali oryginalny tekst w języku gyyz oraz co fakt dokonania tego przykładu mówi nam o dawnym Kościele etiopskim. 

Temat ten pozwala dostrzec potencjał we współpracy pomiędzy filologami-afrykanistami a przedstawicielami dziedzin takich jak teologia, historia kościoła i filologia klasyczna.

dr Marcin Krawczuk – adiunkt w Katedrze Języków i Kultur Afryki UW, członek działającego przy Wydziale Neofilologii UW Zespołu Badań nad Rękopisami SIGLUM. W swoich badaniach zajmuje się przede wszystkim dawnym piśmiennictwem etiopskim w języku gyyz, ze szczególnym uwzględnieniem homiletyki.

https://orient.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2024/10/plakat_sem.afr_.24.10.24-2.jpg

Stypendium Rektora / Rector’s scholarship

2024-10-04

Wnioskowanie o stypendium rektora zostało uruchomione 16 września 2024 roku. Wnioski składa się w pełni elektronicznie tj. wniosek wypełnia się oraz podpisuje elektronicznie za pomocą serwisu USOSweb. Nie ma konieczności przynoszenia podpisanego wniosku do dziekanatu/sekretariatu. W szczególnie uzasadnionych wypadkach (np. w sytuacji błędów technicznych uniemożliwiających złożenie wniosku w formie dokumentu elektronicznego w USOSweb), można złożyć wniosek w formie papierowej w Biurze ds. Pomocy Materialnej.

Termin na złożenie wniosku upływa 15 października 2024 roku.

Pytania w sprawie stypendium rektora należy kierować bezpośrednio do Biura ds. Pomocy Materialnej Uniwersytetu Warszawskiego na adres bpm@uw.edu.pl. Studenci mogą również poszukiwać informacji na stronie internetowej bpm.uw.edu.pl lub pod numerem telefonu 22 55 20 783

Komunikat Rektora w sprawie terminów oraz form ubiegania się o świadczenia pomocy materialnej w roku akademickim 2024/2025 znajdą Państwo pod adresem: (https://bpm.uw.edu.pl/komunikat-rektora-w-sprawie-terminow-oraz-formy-ubiegania-sie-o-swiadczenia-pomocy-materialnej-w-roku-akademickim-2024-2025-dla-studentow/).

The application for the Rector’s scholarship in the academic year 2024/2025 students submit in the form of an electronic document through USOSweb – the application submitted in this form is authenticated in a way that ensures the ability to confirm the origin and integrity of the data in electronic form. In particularly justified cases – for example, in the situation of technical errors that make it impossible to submit the application in the form of an electronic document in USOSweb – the application with documented achievements may be submitted in paper form. If a paper application is necessary, the documents must be submitted to the Student Welfare and Support Office.
Students’ submission of applications for the rector’s scholarship in the form of an electronic document via USOSweb, as well as in paper form, is possible from 16 September to 15 October 2024.